Logo UNICEF Innocenti
Office of Research-Innocenti
menu icon

Childcare in a Global Crisis

The Impact of COVID-19 on work and family life
Childcare in a Global Crisis: The Impact of COVID-19 on work and family life

Author(s)

Anna Gromada; Dominic Richardson; Gwyther Rees

 

Publication date: 2020-18

Publication series:
Innocenti Research Briefs

No. of pages: 11

Download the report

(PDF, 0.55 MB)

Abstract

The COVID-19 crisis that has engulfed the world during 2020 challenges children’s education, care and well-being. Many parents struggle to balance their responsibilities for childcare and paid employment, with a disproportionate burden placed on women. Even before the COVID-19 pandemic, the situation of families had been described as ‘a global childcare crisis’.

It is estimated that over 35 million children under five years old are sometimes left without adult supervision, a factor often linked to economic pressures on parents to work. With the arrival of the pandemic, 99 per cent of the world’s 2.36 billion children found themselves in a country with some movement restrictions, including 60 per cent under some form of lockdown. This has made childcare an even greater challenge for parents.

Globally, the work of childcare is done predominantly by women. This includes mothers and also other female caregivers such as grandmothers, siblings and workers in the childcare sector. In 2018, 606 million working-age women considered themselves to be unavailable for employment or not seeking a job because of unpaid care work, compared to only 41 million men. This imbalance has major implications for women’s employment and income opportunities and for children’s development and well-being.

UNICEF has previously called for a set of four family-friendly policies for children in the early years, comprising paid parental leave; breastfeeding support; accessible, affordable and good-quality childcare; and child benefits. We have shown that even some of the world’s richest countries fare poorly in terms of these policies, which is a reflection of their policy priorities rather than available resources.

This brief takes a global perspective on one of these four aspects – childcare in the early years. In the current context of lockdown and school closures, lack of childcare is likely to be one of the worst affected services available to families. This paper paints a picture of current progress towards ensuring that all families have access to affordable and high-quality childcare, and considers the implications of the current COVID-19 crisis for childcare globally. We show how governments and employers can help parents to address the
global childcare crisis through paid parental leave, followed by accessible, affordable and high-quality childcare. COVID-19 economic recovery packages have, to date, directed the vast majority of resources to firms rather than to households. This can be changed through public provision of childcare, subsidies, social protection floors and tax incentives.

Available in:
English

More in this series: Innocenti Research Briefs

Data Must Speak: L’importance de l’infrastructure dans les écoles primaires publiques
Publication

Data Must Speak: L’importance de l’infrastructure dans les écoles primaires publiques

 L’amélioration de l’accès de tous les enfants en âge d’être scolarisés à une éducation de qualité est l’une des priorités du Gouvernement de Madagascar. Le Plan sectoriel de l’éducation 2018-2022 définit des objectifs ambitieux dans ce sens, mais d’importants défis restent à relever pour améliorer l’apprentissage et la rétention scolaires. Cette note de politique générale - sur les ressources et infrastructures spécifiques qui pourraient améliorer le système éducatif malgache - fait partie d'une série qui présente les principaux résultats de la phase quantitative de la recherche sur la déviance positive menée au Madagascar dans le cadre du projet Data Must Speak (DMS). En fusionnant et en analysant les ensembles de données administratives existants au Madagascar, cette série met en évidence les ressources spécifiques et les facteurs contextuels associés aux bonnes performances scolaires au Madagascar. Plus important encore, elle vise à informer le dialogue politique et la prise de décision au Madagascar et dans d'autres pays intéressés.  DMS - une initiative mondiale mise en œuvre depuis 2014 - vise à combler les lacunes en matière de preuves pour atténuer la crise de l'apprentissage en utilisant les données existantes. La recherche DMS est cocréée et mise en œuvre conjointement avec les ministères de l'éducation et les principaux partenaires. La recherche DMS s'appuie sur des méthodes mixtes et des approches innovantes (c'est-à-dire l'approche de la déviance positive, les sciences du comportement, la recherche sur la mise en œuvre et la science de la mise à l'échelle) pour générer des connaissances et des enseignements pratiques sur " ce qui fonctionne ", " pourquoi " et " comment " mettre à l'échelle des solutions de base pour les décideurs politiques nationaux et la communauté internationale plus large des parties prenantes de l'éducation.  La recherche DMS est actuellement mise en œuvre dans 14 pays : Brésil, Burkina Faso, Tchad, Côte d'Ivoire, Éthiopie, Ghana, République démocratique populaire lao, Madagascar, Mali, Népal, Niger, République-Unie de Tanzanie, Togo et Zambie.
Data Must Speak: Le profil des directeurs et des enseignants  dans les écoles primaires publiques
Publication

Data Must Speak: Le profil des directeurs et des enseignants dans les écoles primaires publiques

L’amélioration de l’accès de tous les enfants en âge d’être scolarisés à une éducation de qualité est l’une des priorités du Gouvernement de Madagascar. Le Plan sectoriel de l’éducation 2018-2022 définit des objectifs ambitieux dans ce sens, mais d’importants défis restent à relever pour améliorer l’apprentissage et la rétention scolaires.   Cette note de politique générale - sur le profil des directeurs et des enseignants dans les écoles publiques - fait partie d'une série qui présente les principaux résultats de la phase quantitative de la recherche sur la déviance positive de Data Must Speak (DMS) au Madagascar. En fusionnant et en analysant les ensembles de données administratives existants au Madagascar, cette série met en évidence les ressources spécifiques et les facteurs contextuels associés aux bonnes performances scolaires au Madagascar. Plus important encore, elle vise à informer le dialogue politique et la prise de décision au Madagascar et dans d'autres pays intéressés.  DMS - une initiative mondiale mise en œuvre depuis 2014 - vise à combler les lacunes en matière de preuves pour atténuer la crise de l'apprentissage en utilisant les données existantes. La recherche DMS est cocréée et mise en œuvre conjointement avec les ministères de l'éducation et les principaux partenaires. La recherche DMS s'appuie sur des méthodes mixtes et des approches innovantes (c'est-à-dire l'approche de la déviance positive, les sciences du comportement, la recherche sur la mise en œuvre et la science de la mise à l'échelle) pour générer des connaissances et des enseignements pratiques sur " ce qui fonctionne ", " pourquoi " et " comment " mettre à l'échelle des solutions de base pour les décideurs politiques nationaux et la communauté internationale plus large des parties prenantes de l'éducation.  La recherche DMS est actuellement mise en œuvre dans 14 pays : Brésil, Burkina Faso, Tchad, Côte d'Ivoire, Éthiopie, Ghana, République démocratique populaire lao, Madagascar, Mali, Népal, Niger, République-Unie de Tanzanie, Togo et Zambie. 
Data Must Speak: Les performances scolaires des filles à l’école primaire
Publication

Data Must Speak: Les performances scolaires des filles à l’école primaire

L’amélioration de l’accès de tous les enfants en âge d’être scolarisés à une éducation de qualité est l’une des priorités du Gouvernement de Madagascar. Le Plan sectoriel de l’éducation 2018-2022 définit des objectifs ambitieux dans ce sens, mais d’importants défis restent à relever pour améliorer l’apprentissage et la rétention scolaires. Cette note de politique générale - sur les performances scolaires des filles à l'école primaire - fait partie d'une série qui présente les principaux résultats de la phase quantitative de la recherche sur la déviance positive menée par Data Must Speak (DMS) au Madagascar. En fusionnant et en analysant les ensembles de données administratives existants au Madagascar, cette série met en évidence les ressources spécifiques et les facteurs contextuels associés aux bonnes performances scolaires au Madagascar. Plus important encore, elle vise à informer le dialogue politique et la prise de décision au Madagascar et dans d'autres pays intéressés.   DMS - une initiative mondiale mise en œuvre depuis 2014 - vise à combler les lacunes en matière de preuves pour atténuer la crise de l'apprentissage en utilisant les données existantes. La recherche DMS est cocréée et mise en œuvre conjointement avec les ministères de l'éducation et les principaux partenaires. La recherche DMS s'appuie sur des méthodes mixtes et des approches innovantes (c'est-à-dire l'approche de la déviance positive, les sciences du comportement, la recherche sur la mise en œuvre et la science de la mise à l'échelle) pour générer des connaissances et des enseignements pratiques sur " ce qui fonctionne ", " pourquoi " et " comment " mettre à l'échelle des solutions de base pour les décideurs politiques nationaux et la communauté internationale plus large des parties prenantes de l'éducation. 
Building Bright Futures: What is needed to expand early childhood education and care for Ukraine's refugee children
Publication

Building Bright Futures: What is needed to expand early childhood education and care for Ukraine's refugee children

Nine out of every 10 refugees arriving in host countries from Ukraine are women and children. Only 1 in 3 of Ukrainian refugee children are enrolled in early childhood education and care services. This emphasizes the need for expanding and strengthening early childhood education systems to ensure sufficient access for all children, and the integration of Ukranian refugee children in the host-community. These briefs offer recommendations for policymakers on ways to expand services, and how to facilitate the integration of refugee children and their families. Strategies include limiting the barriers that may hinder refugee children's access to ECEC settings, capitalizing existing physical and human resources to address gaps in service delivery, in addition to the inclusion of refugees in national and sub-national plans, data systems and financing, adapting policies and programmes to ensure considerations are made for refugee children.